۵ اشتباه رایج در استفاده از کمپرسور
این مقاله به پنج اشتباه رایج در استفاده از کمپرسور توسط میکسرها میپردازد،از خودتان میپرسید که من در استفاده از کمپرسور زیاده روی میکنم ؟
در این مقاله این اشتباهات رایج در کمپرسور را ببینید و دریابید که چگونه از آنها دوری کنید.
۱-نحوه کار را درک کنید
کمپرسور اغلب یا بیش از حد استفاده میشود یا بهطور نادرست به کار میرود. بیایید نگاهی بیندازیم به موارد مهمی که باید بدانید تا بتوانید کمپرسور را به درستی استفاده کنید:
کمپرسور زمانی باید استفاده شود که بخواهید دامنه دینامیکی یک صدای خاص (یا یک میکس کلی) را کاهش دهید؛ یعنی تفاوت بین بلندترین و نرمترین بخشها. هرچه دامنه دینامیکی کمتر باشد، شنیدن سیگنالهای سطح پایین راحتتر است و احتمال اینکه سیگنالهای بلند بیش از حد برجسته شوند، کمتر میشود. کمپرسورها این کار را با کاهش صدای سیگنالهای بلند انجام میدهند . فرآیندی که کاهش گین نامیده میشود. اما جادوی واقعی در نحوه استفاده از کنترلهای مختلفی است که در اختیار شما قرار میگیرند، بهویژه:
- (Threshold) که نقطهای را تعیین میکند که در آن فشردهسازی آغاز میشود. اگر آن را خیلی بالا تنظیم کنید، میزان کافی از سیگنال کاهش گین نخواهد داشت؛ اگر آن را خیلی پایین تنظیم کنید، سیگنال را تا حدی کاهش میدهید که صدای پمپاژ شدن قابل شنیدن است ، یک اثر ناخوشایند که اغلب مشخصه میکسهای بد است.
- (Ratio) که مشخص میکند چه مقدار کاهش گین اعمال میشود. هرچه نسبت کمتر باشد، اثر ظریفتر است.
- (Attack) کنترلی است که تعیین میکند کمپرسور چقدر سریع گین را کاهش میدهد زمانی که سیگنال از تنظیم آستانه عبور کند. این امر به ویژه در فشردهسازی مواد کوبهای مهم است، زیرا تنظیمات کندتر میتوانند به سیگنالهای سطح بالا (به نام ترنزینتها) اجازه دهند که قبل از اینکه کمپرسور فرصتی برای کاهش آنها داشته باشد، عبور کنند. برای مثال، اگر زمان حمله را برای یک طبل خیلی سریع تنظیم کنید، صدای آن مانند ضربه به کیسهای از سیمان با دسته جارو به گوش خواهد رسید. این به این دلیل است که ترنزینت ،صدای برخورد چوب با پوست طبل در مقایسه با بقیه صدا بسیار کمحجم خواهد بود.
- (Release) برعکس است: تعیین میکند کمپرسور چقدر سریع متوقف میشود پس از اینکه سیگنال به زیر آستانه برسد. این کنترل به ویژه در هنگام میکس اهمیت زیادی دارد ،تا حدی که ما یک بخش کامل را به آن اختصاص خواهیم داد.
این چهار کنترل تقریباً در هر کمپرسوری وجود دارند، هرچند گاهی برای سهولت استفاده در یک دکمه ترکیب میشوند برای مثال، در پلاگینهای OneKnob Pressure و OneKnob Louder.
بسته به پلاگین کمپرسور که استفاده میکنید، ممکن است با کنترلهای دیگری نیز مواجه شوید، مانند:
(Knee) که نرمی یا سختی انتقال از حالت بدون کمپرسور به کمپرسور کامل را پس از عبور از آستانه مشخص میکند. (Knee “سخت” به این معنی است که سیگنال تقریباً بلافاصله کاهش مییابد، در حالی که Knee “نرم” به این معنی است که کاهش گین به تدریج شروع میشود.)
(Make-Up Gain) که سیگنال فشرده شده را تقویت میکند تا بتوانید ترک را به سطح اولیهاش بازگردانید، هرچند با دامنه دینامیکی کمتر.
توجه داشته باشید که برخی از این کنترلها به ویژه آستانه و نسبت تعامل بالایی دارند. به عنوان مثال، یک آستانه پایین با نسبت بالا به راحتی میتواند منجر به صدایی شود که تا حد بیروح شدن کمپرس شده است، در حالی که آستانه بالا و نسبت پایین نتایج بسیار ظریفتری به همراه خواهد داشت و بنابراین معمولاً راه بهتری است.
۲ -در کمپرس کردن زیادهروی نکنید
چگونه میتوان تشخیص داد که یک میکس بیش از حد کمپرس شده است؟ آزمایش خستگی را انجام دهید. آیا میتوانید تمام آهنگ را از ابتدا تا انتها با حجم مناسب گوش دهید بدون اینکه احساس خستگی کنید چون دائماً در مقابل شما قرار دارد؟ اگر پاسخ منفی است، باید از کمپرسور کمتر استفاده کنید.
دامنه دینامیکی چیزی است که به میکس اجازه میدهد نفس بکشد. در مقابل وسوسه کمپرسور عناصر میکس فقط برای این که بلندتر و قدرتمندتر به نظر برسند، مقاومت کنید. درک کنید که تفاوت بزرگی بین تقویت شده و صرفاً آزاردهنده وجود دارد. اگر خودتان را میبینید که دائماً نسبتها را افزایش میدهید، آستانهها را پایین میآورید و پلاگینهای کمپرسور بیشتری اضافه میکنید، ممکن است زمان آن رسیده باشد که رویکرد کلی خود را بازبینی کنید. اگر تعداد زیادی کمپرسور در حال کمپرس در میکس شما وجود دارد، سعی کنید آنها را یکی یکی غیر فعال کنید و گوش دهید. از این که چقدر بسیاری از ترکها (حداقل آنهایی که به خوبی ضبط شدهاند) وقتی کمپرس نشدهاند، بهتر صدا میدهند، شگفتزده خواهید شد.
کمپرسور را فقط برای صداهای آواز، بیس، یا صداهایی که سطحهای ناهماهنگ دارند، به کار ببرید. بهویژه کمپرسور در استریو باس باید با دقت انجام شود؛ در بسیاری از مواقع، این فرآیند بهتر است به مرحله مسترینگ سپرده شود. جایی که کاهش گین قابل توجهی به وضوح مورد نیاز است، با استفاده از چندین مرحله کمپرسور ملایم به جای یک کمپرسور قوی آزمایش کنید.
همچنین به خاطر داشته باشید که برخی کمپرسورها برای شفافیت طراحی شدهاند، در حالی که برخی دیگر که معمولاً شبیهسازیهای مدلهای آنالوگ یا لولهای vintage هستند برای تغییر رنگ صداها و افزودن شخصیت طراحی شدهاند. از هر نوع کمپرسور در جایی استفاده نکنید که نوع دیگری کار را بهتر انجام دهد.
اگر مطمئن نیستید که مهارتهای شنیداری شما به اندازه کافی افزایش یافتهاند تا تفاوت بین یک میکس بهدرستی کمپرس شده و یک میکس بیش از حد کمپرس شده را تشخیص دهند، راهحل آسانی وجود دارد: از چشمهایتان استفاده کنید. به سادگی یک پلاگین متر را متصل کنید (یا از پلاگین موجود در DAW خود استفاده کنید) و نمایش روی صفحه را با دقت بررسی کنید. آیا نمودار میلهای مجازی (یا سوزن) از ابتدا تا انتها نسبتاً ثابت باقی میماند؟ اگر بله، این نشانهای قطعی از کمپرسور بیش از حد است.
۳ -زمان انتشار را با تمپوی موسیقی تنظیم کنید
همانطور که قبلاً ذکر کردیم، زمان انتشار مهم است. زمانی که بهدرستی تنظیم نشود، کاهش گین شما به وضوح محسوس و مزاحم خواهد بود؛ اما اگر بهدرستی تنظیم شود، شما به سختی متوجه آن خواهید شد.
هدف این است که عملکرد کمپرسور با موسیقی آهنگ هماهنگ شود. زمان انتشار بسیار کوتاه منجر به پمپاژ شنیدنی خواهد شد؛ زمان انتشار بسیار طولانی باعث میشود کمپرسور به ندرت به حالت صفر بازگردد و نتیجه آن کاهش گین تقریباً دائمی خواهد بود، به عبارت دیگر، کمپرس بیش از حد. برای یافتن نقطه بهینه، ابتدا زمان انتشار را طوری تنظیم کنید که کمی طولانیتر از یک ضربه باشد، سپس به میزان لازم تنظیمات را تغییر دهید. (عدد ۶۰,۰۰۰ تعداد میلیثانیههای یک دقیقه را بر سرعت ضربه در دقیقه [BPM] ترک خود تقسیم کنید تا تعداد میلیثانیههای هر ضربه را بدست آورید.) به این ترتیب، کمپرسور همچنان بهطور نسبی (اگرچه با شدت کمتر) در حال کار خواهد بود زمانی که ترنزینت بعدی (معمولاً کیک یا سنیر) ظاهر شده و از آستانه عبور کند. نتیجه، کاهش گین هموار است که با موسیقی هماهنگ میشود و به صورت تصادفی وارد و خارج نمیشود.
۴ -اجازه ندهید هیچ کلمهای در آواز اصلی خورده شود
مگر اینکه در حال میکس یک قطعه موسیقی کاملاً بیکلام باشید، مهمترین بخش بدون شک آواز اصلی است. خبر خوب این است که این عنصر تقریباً همیشه از کمپرسور بهرهمند میشود. کاهش گین بهدرستی اعمالشده نه تنها به آواز اجازه میدهد در سطح مناسب در تمام طول آهنگ قرار گیرد، بلکه به شنونده امکان میدهد هر کلمه از لحن را بشنود.
در حین میکس، به کلمات توجه ویژهای داشته باشید. آیا هیچکدام از آنها در زیر موسیقی خورده شده است؟ اگر فقط یکی یا دو کلمه اینطور است، بهترین روش معمولاً استفاده از اتوماسیون برای افزایش سریع فیدر در این قسمتهاست. اگر تعداد بیشتری کلمه اینطور است، به جای آن کمپرس کنید.
خوانندگان کمتجربه و یا کسانی که تکنیک میکروفن ضعیفی دارند گاهی ممکن است به شدت هیجانزده شوند، که منجر به ترک آوازی میشود که از نظر حجم در همه جا نوسان دارد. در برخی موارد، ممکن است این وضعیت به حدی شدید باشد که به نظر برسد کمپرسور به اندازه کافی قوی برای تراز کردن سیگنال بدون فشار دادن کامل ترک، خراب کردن تمبر آن و یا از بین بردن عمق و ظرافت، غیرممکن است. در چنین مواردی، سعی کنید به جای یک کمپرسور از دو یا چند کمپرسور استفاده کنید. آنها را بهصورت زنجیرهای (یعنی یکی پس از دیگری) به هم وصل کنید و کنترلهای هر یک را بهگونهای تنظیم کنید که هرکدام فقط بخشی از کار را انجام دهند. برای مثال، کمپرسور اول میتواند زمانهای حمله و رهاسازی سریع و تنظیم آستانه بالا داشته باشد تا تنها در هنگام قلههای اصلی فعال شود، در حالی که کمپرسور بعدی در زنجیره به تنظیمات آستانه و نسبت نسبتاً پایین و زمانهای حمله و رهاسازی معتدل تنظیم شده باشد تا در تمام طول زمان، سطحهای متوسط را بسیار ملایم پردازش کند. Waves Renaissance Compressor انتخاب محبوبی برای اینگونه کاربردها است.
۵ -از کمپرسور چندباندی استفاده کنید زمانی که بهتر از کمپرسور استاندارد عمل میکند
آیا میکس شما دچار مشکل شده است که بیس یا گیتار آکوستیک در برخی عبارات سنگین به نظر میرسد اما در بقیه بخشهای آهنگ متعادل است؟ یا آیا خوانندهای با حجم صدای بالا دارید که در هنگام اجرای قوی در کورسها باعث ایجاد احساس ناراحتی میشود، در حالی که در ورس های آرامتر خوب به نظر میرسد؟ آیا زمانی که گروهی از سازهای میانه مانند سازهای بادی یا سینتسایزرها در یک بخش از آهنگ جمع میشوند، حس تیزی در صدا ایجاد میشود؟
تمام این مشکلات میتوانند نتیجه کمپرسور ناکافی (یا عدم کمپرس) باشند. اما معمولاً ناشی از استفاده از یک کمپرسور استاندارد به جای یک نوع خاص از آن، به نام کمپرسور چندباندی است. این نوع پلاگینها مانند C4 Multiband Compressor، C6 و Linear Phase Multiband به شما این امکان را میدهند که فشردهسازی انتخابی را به نواحی خاص فرکانسی اعمال کنید تا بتوانید بهطور دقیق “میکرو-جراحی” روی فقط آن جنبههایی از سیگنال که مشکلساز هستند انجام دهید بدون اینکه به سیگنال کلی آسیب بزنید.
یک کمپرسور چندباندی بهدرستی اعمالشده میتواند به میکسی که از جزئیات بالا یا ضربه پایین کمرنگ است، بدون تغییر توازن کلی یا دامنه دینامیکی، کمک کند. همچنین برای حذف سبیلانسی از آواز (فرایند معروف به “de-essing”) عالی است، زیرا میتوان آن را بهگونهای تنظیم کرد که تنها فرکانسهای بالا که باعث میشود “sss” به معنای واقعی کلمه سر شما را بزند، کاهش دهد، در حالی که بقیه آواز دست نخورده باقی بماند.
منبع مقاله : ترجمه شده از سایت : wave
دیدگاهتان را بنویسید