سینتی سایزرها چگونه کار می کنند؟
در این قسمت از آموزش آهنگسازی : در بیشتر تاریخ بشر، موسیقی تنها به روشهای محدودی میتوانست تولید شود. ارتعاش یا ضربه زدن به سیم، برای مثال، همانطور که با ویولن، ویولن سل، گیتار، پیانو یا سنتور چکشی انجام می شود. یا ضربه زدن به یک شیء محکم، خواه تبل، ماریمبا یا زیلوفون باشد. یا حتی جابجایی قطعات هوا از طریق یک شفت، همانطور که با سازهای بادی برنجی و چوبی انجام می شود.
با این حال، در قرن بیستم، روش جدیدی برای تولید موسیقی مطرح شد که به هیچ یک از تکنیک های ذکر شده برای تولید صدا نیاز نداشت. این خانواده جدید از سازها، که تا به امروز بسیار محبوب هستند، به عنوان خانواده سینت سایزر شناخته می شوند.
سینتی سایزر چیست؟
سینتی سایزر یک ابزار الکترونیکی است که از نوعی پردازش دیجیتال یا آنالوگ برای تولید صدای قابل شنیدن استفاده می کند. همانطور که از نام آنها پیداست، اکثر سینتی سایزرها به دنبال بازتولید (یا سنتز) مصنوعی صداهای سازهای آکوستیک مانند موارد ذکر شده در بالا هستند.
سینتی سایزرهایی که از سازهای آکوستیک تقلید می کنند، صداهایی را مانند سازهای آکوستیک تولید نمی کنند. به عنوان مثال، بسیاری از سینتی سایزرهای الکترونیکی دارای تنظیماتی هستند که با عنوان “piano” نامگذاری شده اند، به این معنی که تنظیم صدایی تولید می کند که یک پیانوی کلاسیک ۸۸ کلیدی را تداعی می کند، اما در واقع توسط یک سری از مولدهای صدای الکترونیکی تولید می شود. فعالیت بدنی که باعث می شود پیانو صدا تولید کند – چکش نمدی که به سیم های کوک شده ضربه می زند – هرگز با سینتی سایزر اتفاق نمی افتد.
منشأ سینتی سایزرها چیست؟
سینتی سایزرهای امروزی بیشتر حول محور رایانه های شخصی هستند، اما نیاکان آنها اشکال مختلفی داشتند. اولین نمونه های سینتی سایزرهای صوتی عبارتند از:
- Dynamophone، ثبت اختراع Thaddeus Cahill در سال ۱۸۹۷
- ترمین، یک سینت سایزر بدون تماس متشکل از نوسانگرهای الکترونیکی است که توسط لئون ترمین در سال ۱۹۲۸ به ثبت رسید.
- RCA Electronic Music Synthesizer Mark I که در سال ۱۹۵۶ منتشر شد
یک پیشرفت بزرگ در فناوری سینتی سایزر آنالوگ توسط مخترع رابرت موگ انجام شد که سینت سایزرهای مدولار همنام او طیف گسترده ای از صداها را از طریق امواج سینوسی، امواج اره، امواج مربعی و نوسانگرهای فرکانس پایین تولید می کردند. اختراعات اولیه موگ می توانست به راحتی کل اتاق را پر کند، اما با ظهور Minimoog، فناوری او برای مصرف کنندگان خانگی در دسترس قرار گرفت.
سینتی سایزرهای دیجیتال در دهه ۱۹۷۰ وارد عمل شدند و در دهه ۱۹۸۰ بر موسیقی پاپ تسلط یافتند. یک مدل به خصوص در همه جا یاماها DX7 بود که دارای صفحه کلیدی به سبک پیانو بود و در مقایسه با پیشینیان خود وزن نسبتاً سبکی داشت (اگرچه با استانداردهای کیبورد مدرن بسیار سنگین بود).
سینتی سایزرها چگونه کار می کنند؟
سینتی سایزرهای سنتی از نوسانگرهای الکترونیکی برای تولید صدا استفاده می کنند.
- نوسانگرهای دیجیتال و نوسانگرهای کنترل شده با ولتاژ آنالوگ (VCOs) توسط نوازندگان الکترونیک امروزی استفاده می شوند. از طریق این نوسان سازها، نوازندگان می توانند صداها را با سنتز افزایشی تولید کنند – جایی که امواج سینوسی متعدد، امواج مربعی، و امواج دندانه اره ای روی هم قرار می گیرند – یا با سنتز تفریقی – جایی که یک سری فیلترها فرکانس ها را از این امواج صوتی حذف می کنند.
- یک فیلتر تنظیم شده است تا به معنای واقعی کلمه فرکانس های خاصی از صدا را فیلتر کند. به عنوان مثال، یک فیلتر پایین گذر به فرکانس های پایین اجازه عبور می دهد در حالی که فرکانس های بالاتر را مسدود می کند. یک فیلتر بالاگذر برعکس عمل می کند. فیلترها را می توان برای هر جایی در طول طیف صوتی تنظیم کرد، یک مجموعه از فرکانس ها را مسدود می کند در حالی که به دیگران اجازه می دهد از آن عبور کنند. از بسیاری جهات، یک فیلتر فقط یک نوع افراطی از اثر اکولایزر (EQ) است.
یک نوسان ساز فرکانس پایین (LFO) سیگنال های الکترونیکی را در قسمت پایین شنوایی انسان، معمولاً در حدود ۲۰ هرتز تولید می کند. این دستگاه ها برای تولید افکت های ریتمیک مانند ترمولو که به سرعت حجم موج صوتی را تغییر می دهد مفید هستند. همچنین میتوان صدا را با فیلترهای پاکتی که حمله، پوسیدگی، حفظ و انتشار سیگنال صوتی را کنترل میکنند، دستکاری کرد.
- حمله مدت زمانی است که طول می کشد تا سیگنال صوتی به حداکثر حجم برسد
- واپاشی مدت زمانی است که طول می کشد تا سیگنال از حداکثر حجم خود به سطح پایین تر که به عنوان ولوم پایدار شناخته می شود برود.
- Sustain سطح صدایی است که صدا در آن باقی می ماند تا زمانی که کلید آزاد شود
- انتشار مدت زمانی است که طول می کشد تا صدا از حجم پایدار خود به سکوت مطلق برسد سینتی سایزرها چه نقشی در ساخت موسیقی دارند؟
در موسیقی رایج امروزی، سینتی سایزرها بر پالت دستگاهی غالب هستند. به لطف سینت سایزرهای کیبورد جامعی مانند رولاند، کورگ، یاماها و دیگران، آلات موسیقی الکترونیک اغلب در کنسرت های بزرگ روی صحنه یافت می شوند، زیرا قادر به تولید صداهایی هستند که زمانی صرفاً برای سازهای سنتی مانند گیتار و درام اختصاص داشت.
در همین حال، کتابخانه های نرم افزاری عظیمی مانند Ableton، Native Instruments، EastWest، Fruity Loops، Logic و بسیاری دیگر، کامپیوترهای شخصی را به سینت سایزرهایی برای استودیو و صحنه تبدیل کرده اند.
ژانرهایی با اجزای سینتی مخصوصاً سنگین عبارتند از Top 40، House، Club، EDM، هیپ هاپ و ترنس. علاوه بر این، ژانرهایی که معمولاً با سازهای سنتی مانند راک، کانتری و R&B مرتبط هستند، اکنون نیز از سینت سایزر استفاده می کنند. حتی هنرمندان کلاسیک و جاز نیز وارد بازی سینتی سایزر شدهاند، اگرچه این سبکها همچنان تحت سلطه سازهای آکوستیک هستند.
چه یک سینت سایزر ۸۸ کلیدی چندصدایی، یک سینتی سایزر تک صدایی ۶۱ کلیدی، یا یک کامپیوتر مملو از ترکیبات نرم باشد، سازهای جدیدی دائماً ظاهر می شوند که صداهای الکترونیکی را بیشتر در آگاهی عمومی حک می کنند. قدرت صوتی مصنوعی به تعریف موسیقی قرن بیست و یکم کمک کرده است و عنصری کلیدی در ژانرهای بیشماری باقی میماند.
آیا می خواهید درباره تولید موسیقی بیشتر بدانید؟
خواه خواننده و ترانه سرای مشتاقی باشید یا رویای تغییر جهان با موسیقی خود را دارید، پیمایش در دنیای پیچیده شرکت های ضبط و قراردادها می تواند دلهره آور باشد.
دیدگاهتان را بنویسید