ریورب در موسیقی به چه معناست؟
این واقعا مهم است که موسیقی ای که می سازید را درک کنید و چگونه می خواهید به صدا درآید. اگر بخواهید آن را به خودتان اضافه کنید تا هنگام میکس و مسترینگ عمق بیشتری به آن اضافه کنید، این کمک می کندموسیقی شما. یا اگر ریورب ناخواسته ای وجود داشته باشد. درک Reverb همچنین می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که در چه نوع فضایی می خواهید موسیقی خود را ضبط کنید. ثانیاً، در مورد اینکه چگونه پلاگینهای Reverb و تجهیزات بیرونی اتاقها یا سالنهای واقعی را شبیهسازی میکنند، صحبت خواهیم کرد، تکنیکی که به عنوان Reverb کانولوشن شناخته میشود. ثالثاً، ما به این موضوع می پردازیم که چگونه پلاگین ها، سخت افزارها، و حتی فنرها و صفحات فلزی می توانند فضاها و صداهای مصنوعی ایجاد کنند تا یک چرخش خلاقانه به صدا اضافه کنند. امیدواریم پس از خواندن این مقاله احساس کنید که در انواع مختلف ریورب چه طبیعی و چه مصنوعی به خوبی آشنا هستید.
ریورب چیست؟
ریورب تداوم صدا پس از تولید صدا است. Reverb زمانی ایجاد می شود که صدا یا سیگنالی از سطحی منعکس شود و باعث ایجاد انعکاس های متعدد شود. سپس با جذب صدا و انعکاس توسط سطوح اجسام اطراف، آنها پوسیده می شوند. منبع صدای اصلی می تواند متوقف شود اما بازتاب ها ادامه می یابد و دامنه (حجم) کاهش می یابد تا زمانی که به صفر برسند. Reverb نحوه نشستن صدا در یک فضا را تعریف می کند. در تمام جنبه های زندگی روزمره، ما تأثیراتی را که ریورب روی صداهایی که می شنویم می گذارد، تجربه می کنیم.
ریورب چگونه کار می کند؟
ما صدا را به دو روش مختلف می شنویم. اول، صدای مستقیم، مستقیم از منبع. دوم اینکه صدا توسط اتاق منعکس و دستکاری می شود.
همانطور که صدا منبع خود را ترک می کند، به شکلی شبیه به نور حرکت می کند. صدا به شکل کروی از جسم خارج می شود و در هر جهت به همه چیز برخورد می کند – برخی از مواد آن را منعکس می کنند، در حالی که برخی دیگر صدا را هنگام عبور از مواد تغییر می دهند. این سه نوع فعل و انفعال برای زمان طنین یک فضا و در نتیجه درک ما از صداهایی که در آن فضاها اتفاق میافتد، مؤثر هستند.
وقتی در نظر بگیریم که چگونه تکنیکهای چندهزار ساله، همراه با قابلیتهای مدرن، میتوانند در تولید و مهندسی صدا به کار گرفته شوند، پیامدها بسیار زیاد است. با مدیریت صحیح پلاگین های Reverb یا سخت افزار و در نظر گرفتن دقیق افکت های ریورب در هنگام ضبط ، می توانیم هر صدایی را شبیه به هر جایی ضبط کنیم .
ریورب را بهتر درک کنید
صدای طنین دار صدایی است که از یک جسم قبل از اینکه به گوش ما برسد منعکس می شود و توسط جسمی که برخورد می کند تغییر می کند. آیا تا به حال متوجه سکوت در یک روز برفی شده اید، یا اینکه چگونه دیوارها در یک تونل برای شما آواز می خوانند؟ برف صدا را جذب می کند، به این معنی که میزان کمتری از آن از سطوح سخت مانند جاده و پیاده رو منعکس می شود، بنابراین صدای کمتری نسبت به زمانی که برف وجود نداشته باشد، می شنویم.
معماران، مهندسان آکوستیک و طراحان از این درک برای ایجاد برخی از معروف ترین ساختمان ها، سالن های کنسرت، استادیوم ها، کولوسئوم ها و فضاهای عمومی استفاده کرده اند. ما بهعنوان خالق، اجراکننده و مخاطب، هزاران سال پیش میدانستیم که برای اینکه یک داستان به درستی طنینانداز شود، باید درست به نظر برسد. هر دو جناس در نظر گرفته شده است.
ریورب در اتاق ها و فضاهای واقعی
قبل از اینکه یک مهندس حتی بتواند به این فکر کند که چه نوع طنین برای صدا اعمال شود، ابتدا باید صدای ضبطی را که در اختیار دارد در نظر بگیرد. اندازه، چیدمان و مصالح ساختمانی یک اتاق یا فضا همگی تأثیر مستقیمی بر صدای ضبطشده دارند، بدون اینکه به قرارگیری میکروفون، الگوهای قطبی، مکان در فضا و بسیاری از متغیرهای دیگر اشاره کنیم.
آنچه ما در مورد آن صحبت می کنیم آکوستیک است، یکی از شاخه های علمی تر موسیقی و تولید موسیقی ، زیرا در درجه اول شاخه ای از فیزیک است. آکوستیک روش ما برای تجزیه و تحلیل و اندازه گیری صدا و نحوه رفتار آن در یک محیط است. ما می توانیم از دانش آکوستیک برای محاسبه نحوه انعکاس فضا در رابطه با منبع صدا استفاده کنیم. بسته به مواد، شکل، اندازه، فضا، چیدمان، مبلمان و بسیاری عوامل دیگر، ریورب در همه جا وجود دارد و تحت تأثیر همه چیز قرار می گیرد.
مشخصات RT60
مشخصات RT60 برای ارائه یک اندازه گیری عینی از زمان ریورب است. این محاسبه معیاری است برای مدت زمانی که طول می کشد تا یک صدا به میزان ۶۰ دسی بل (دسی بل) در یک اتاق به اندازه کافی بزرگ شود که بازتاب های منبع از همه جهات در همان سطح به میکروفون برسد. با استفاده از محاسبات RT60 میتوانیم زمان فرکانسهای خاصی را در یک فضا مشخص کنیم و از این طریق میتوانیم از این محاسبات برای کاهش صداهای ناخواسته و طنیندار در ضبطها استفاده کنیم.
استودیوهای ضبط صدا با استفاده از این اصول به همان شکلی هستند که انجام می دهند. از اتاقهای زنده با انعکاس زیبا گرفته تا غرفههای صوتی تقریباً صمیمی. این فضاها با در نظر گرفتن اصول آکوستیک ساخته شده اند. غرفه های آواز، به ویژه، برای ایجاد یک “فضای مرده” طراحی شده اند که در آن صدا توسط اتاق منعکس یا تغییر نمی کند، به این معنی که میکروفون فقط صدای مستقیم را دریافت می کند و هیچ طنین از اتاق ندارد. این فضاها به مهندسان این امکان را می دهد که صدای ضبط شده ای مانند صدای ضبط شده در هر مکانی ایجاد کنند.
ریورب چمبرز
اتاقهای ریورب «اتاقهایی» واقعی هستند که تنها با هدف ایجاد فضایی برای ضبط و استفاده در ضبطها ساخته شدهاند. چند اتاق اکو نمادین در جهان وجود دارد که دو تا از معروفترین آنها اتاقهای اکو در استودیو ابی رود و استودیو کاپیتول در زیر ساختمان کاپیتول رکوردز در هالیوود، کالیفرنیا هستند. هشت اتاق پژواک بتنی ۳۰ فوت زیر ساختمان Capitol Records وجود دارد. نحوه استفاده از محفظه اکو بسیار شبیه کانال ارسال/بازگشت در DAW است. یک سیگنال صوتی به محفظه ارسال می شود و صدا از طریق یک بلندگو پخش می شود. یک میکروفون در محفظه، ریورب را ضبط میکند و به کنسول برمیگردد و در آنجا با صدای اصلی ترکیب میشود.
پیچیدگی ریورب
یکی از رایجترین راهها برای اینکه ضبطها به نظر در مکانهای مختلف ضبط شدهاند، Reverb کانولوشن است.
پیچیدگی فرآیند اندازه گیری شخصیت صوتی یک فضای واقعی است. صدایی مانند نویز سفید یا تپانچه استارت ایجاد می شود. صدای ماشه به عنوان ضربه شناخته می شود. پس از فعال شدن ضربه، سیگنال ضربه و طنین اتاق حاصل ضبط می شود. پاسخ ضربه و اتاق به یک پردازنده کانولوشن وارد می شود که یک “پاسخ ضربه ای” ایجاد می کند. این امضای کلی اتاق است. واحدهای کانولوشن ریورب این پاسخ ضربه ای را به سیگنال جدیدی اعمال می کنند که شبیه سازی بسیار واقعی صدا را در فضای اندازه گیری شده اصلی ایجاد می کند.
هنگام استفاده از ریورب کانولوشن، یکی از مهمترین قوانین سازگاری است. به طور کلی، یک مهندس ریورب کانولوشن را بر اساس ۵ فضای مختلف روی ۵ آهنگ مختلف در یک آهنگ اعمال نمی کند. احتمالاً ناخوشایند به نظر می رسد و صداها مانع یکدیگر می شوند. یک مهندس به راحتی می تواند با قرار دادن ریورب در یک کانال اتوبوس، صدای یکسانی را در چندین آهنگ اعمال کند. این باعث می شود که آنها به نظر برسند که با هم ضبط شده اند. در استفاده از این تکنیک، مهندس بر میزان استفاده از ریورب نیز کنترل دارد.
پلاگین ها و سخت افزار ریورب
تکامل ریورب مکانیکی از محفظههای ریورب ساخته شده به سختافزار و در نهایت پلاگین تبدیل شده است. Reverb به دو دسته Algorithmic و Convolution تقسیم می شود.
سخت افزار Digital Reverb
واحدهای سخت افزاری الگوریتمی تلاشی برای بازتولید دقیق فضاهای واقعی نکردند، در عوض آنها را “تقریبی” کردند و چرخش جدید و منحصر به فرد خود را اضافه کردند. ریورب الگوریتمی ریورب مصنوعی است که توسط الگوریتم های دیجیتال تولید می شود. آنها امکان تقلید از فضاهای طبیعی و ایجاد فضاهای غیر طبیعی را نیز فراهم می کنند. ریورب های الگوریتمی فضاهای طبیعی را به طور کامل بازسازی نمی کنند. برخی از ریورب های سخت افزاری نمادین عبارتند از:
- EMT 250
- Lexicon 480L
- Eventide SP 2016
- رولند اسپیس اکو
- ارشد TC الکترونیک
- Bricasti M7.
نرم افزار الگوریتمی Digital Reverb (افزونه ها)
با ظهور DAW، افزونه هایی را نیز دیدیم که بیشتر سخت افزارهای الگوریتمی دیجیتال دنیای واقعی را شبیه سازی می کردند. امروزه اکثر واحدهای سخت افزاری ذکر شده در بالا به صورت پلاگین در دسترس هستند. آنها عبارتند از:
- شبیه سازی EMT 250 UAD
- DVR250-DT EMT
- Relab’s Lexicon 480L
- Eventide’s SP 2016
- Audiothing’s Outerspace و Sound Toy’s Echoboy 5
- Liquidsonic 7th Heaven Professional
- پلاگین های Walhalla Reverb
نرم افزار Digital Convolution Reverb (افزونه ها)
چند پلاگین convolution reverb وجود دارد که بسیار محبوب هستند، از جمله Space Designer که در Logic Pro X یافت می شود.
Patch Sidechain
ابتدا باید یک تراک بازگشتی جداگانه ایجاد کنید و ریورب خود را به صورت درون خطی وصله کنید. از ارسالهای مسیری که میخواهید در آن Reverb شود استفاده کنید تا سیگنال خشک و بدون تأثیر را به مسیری که دارای Reverb وصله شده درون خطی است ارسال کنید. اکنون باید طنین خود را بشنوید!
نوع ریورب
در مرحله بعد، باید نوع ریورب مورد نظر خود را انتخاب کنید. اگر Reverb خاص شما دارای انواع از پیش تعیین شده است، همه آنها را که در دسترس است آزمایش کنید. نوعی را انتخاب کنید که به بهترین وجه با نیازهای عمومی میکس یا ساز فردی شما مطابقت دارد.
انتخاب اندازه شما
قدم بعدی شما تنظیم اندازه است. پارامتر اندازه به شما امکان می دهد اندازه فضایی را که شنونده صدای شما را در آن درک می کند کنترل کنید.
پوسیدگی
در دنباله این. شما باید پوسیدگی خود را تنظیم کنید. پوسیدگی مهمترین بخش ریورب شماست زیرا مدت زمانی را که طنین شما طول می کشد تا به حالت سکوت برگردد را تعیین می کند. وقتی ریورب برای مدت طولانی ادامه مییابد، همه چیز با هم ترکیب میشود، بنابراین نمیتوانید یک صدا را از دیگری تشخیص دهید. شما این را نمی خواهید! پس یک بازی داشته باشید و ببینید تا کجا می خواهید پیش بروید. پوسیدگی به طور سنتی در رابطه با اندازه مقیاس بندی می شود. اتاقهای بزرگتر معمولا پوسیدگیهای طولانیتری دارند، بنابراین خوب است که یک پوسیدگی طولانی با اندازه بزرگ و یک پوسیدگی کوتاه برای یک اندازه کوچک تنظیم کنید. برخی از تنظیمات پیشتنظیم احتمالاً این کار را بهطور خودکار انجام میدهند، اما تنظیم جداگانه آنها میتواند صدایی واقعاً منحصربهفرد به موسیقی شما بدهد. شما باید زمان پوسیدگی خود را برعکس میزان سیگنال ریورب مرطوبی که به ترکیب خود اضافه می کنید تنظیم کنید.
پیش تاخیر
Pre-Delay بین سیگنال ریورب خشک و مرطوب به شما فاصله می دهد. زمان پیش تاخیر کمتر، زمان کوتاهی بین سیگنال خشک و ریورب شما می دهد. این یک اتاق کوچک را شبیهسازی میکند اما میتواند به نظر کثیف برسد. بهتر است پیش تأخیر سایز متوسط را انتخاب کنید. این یک تاخیر جزئی ایجاد می کند و فضای بزرگتری ایجاد می کند اما سیگنال خشک و ریورب را از یکدیگر پاک می کند.
سطح بازتاب اولیه
بازتاب های اولیه بیشتر شبیه پژواک هستند تا ریورب معمولی. اگر میخواهید یک افکت اکو ایجاد کنید، انعکاسهای اولیه بلندتر برای این کار بهترین هستند. اکو بیش از حد میتواند جریان موسیقی شما را مختل کند، بنابراین از حجمهای کمتر برای ایجاد ترکیب راحتتر استفاده کنید.
سطح انتشار
Diffusion به شما این امکان را می دهد که بافت را از Reverb خود اضافه و حذف کنید. سطوح انتشار بالاتر فضای پیچیده تر را با موانع زیاد شبیه سازی می کند. همچنین صدای نرم تری ایجاد می کند. سطوح انتشار پایینتر یک شکل اصلی را با فضاهای بدون مانع، مانند یک اتاق خالی، شبیهسازی میکنند. سطوح پایین تر صدای واضحی ایجاد می کند. Diffusion همچنین میتواند بر زمان Decay تأثیر بگذارد، بنابراین گزینه دیگری برای صاف کردن دمهای Reverb در اختیار شما قرار میدهد.
سطح مخلوط
سطح مخلوط مرطوب/خشک شما (تر/خشک) در این فرآیند بسیار مهم است. این تعیین می کند که چگونه Reverb شما با سایر عناصر ترکیب شما ترکیب می شود. سطح مخلوط مرطوب/خشک را تنظیم کنید تا کمی بیشتر یا کمتر اضافه کنید تا کاملاً با مخلوط شما مطابقت داشته باشد.
خشک در مقابل مرطوب
خشک به معنای بدون هیچ اثری است. مرطوب به معنی با اثرات. ریورب معمولاً افکت/پلاگینی است که برای کنترل قرارگیری جلو به عقب در یک ترکیب استفاده میشود. هرچه مسیر خشکتر باشد (ریورب کمتر) در ترکیب جلوتر خواهد بود.
بر موفقیت آینده خود بنا کنید و خدمات فهرست و بسته های بنیادی ما را بررسی کنید
آخرین افکار در مورد ریورب
ریورب یکی از آن چیزهایی است که در آهنگها شگفتانگیز به نظر میرسد، و گاهی اوقات آنقدر خوب ترکیب میشود که متوجه نمیشوید چقدر زمان و تلاش برای ایجاد اثر صرف میشود. فضای زیادی برای خلاقیت و اجرای بازی وجود دارد تا آنچه را که فکر میکنید برای هر آهنگ خاص بهترین صدا است پیدا کنید. درک نحوه عملکرد ریورب می تواند موسیقی شما را از شگفت انگیز به خارق العاده تبدیل کند.
اکنون شما در مورد Reverb یاد گرفته اید، امیدوارم از مهارت های جدید خود در هنگام تولید موسیقی استفاده کنید! به ما اجازه دهید به شما در تقویت موسیقی ، همکاری با دیگران، بازاریابی موسیقی و حتی دریافت موسیقی خود در تلویزیون، فیلم و موارد دیگر کمک کنیم.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.